EXCLUSIV Cum pun în pericol viaţa şoferilor societăţile de asigurări !
Companiile de asigurare le impun service-urilor colaboratoare să acorde discount-uri consistente la piesele auto folosite la reparaţii. Asta face, practic, aproape imposibilă reparea maşinilor cu piese originale, spun specialiştii. ŞTIRI PE ACEEAŞI TEMĂ City Insurance a plătit daune de 138,9 milioane de euro, anul trecut….. Multe piese aftermarket, de o calitate îndoielnică, pun în pericol viaţa pasagerilor unei maşini reparate în baza poliţelor de asigurare obligatorie (RCA). La asta contribuie şi o practică a companiilor de asigurări, care încearcă să-şi rotunjească veniturile din diferenţa de preţ a pieselor de origine şi cele aftermarket. Astfel, contractele încheiate cu service-urile colaboratoare prevăd anumite clauze în favoarea firmelor de asigurări, dar care îi dezavantajează pe consumatori. Concret, asigurătorii îşi trag discount-uri substanţiale la piesele folosite pentru repararea maşinilor în baza poliţelor RCA, în funcţie de marcă. Preţurile de referinţă ale pieselor de origine se regăsesc în baza de date Audatex, care cuprinde caracteristicile tehnice ale maşinilor produse în străinătate. Asigurătorii impun service-urilor, prin contract, o reducere din preţul-etalon al pieselor. Cu alte cuvinte, service-urile trebuie să scadă din devizele de reparaţii reducerile cerute de asigurători. Pentru a se încadra totuşi în aceste preţuri şi a putea face şi ceva profit, unităţile reparatoare sunt, practic, obligate să folosească piese aftermarket, mai ieftine, dar mai slabe calitativ. Asta face ca nici măcar service-urile de reprezentanţă să nu mai folosească piese de origine atunci când fac reparaţii în baza poliţelor RCA, spun specialiştii. Mai mult, firmele de asigurări dictează şi preţurile pentru manoperă.
Reduceri pentru asigurători din preţurile de referinţă
Potrivit unei propuneri de colaborare tipizată a unei cunoscute companii de asigurări, intrată în posesia „Adevărul“, unitatea reaparatoare este obligată să acorde reduceri de aproape jumătate din preţul de referinţă al pieselor. Cele mai mari discount-uri sunt prevăzute la piesele Daewoo (43%), Opel (38%), Chevrolet (38%), Subaru, Hyundai, Volkswagen, Dacia şi Citroen – toate cu 30% reducere din preţul de listă. La polul opus, cele mai mici reduceri sunt cerute pentru piesele Jeep/Chrysler (10%), Kia, Mazda, Mercedes, Porsche şi Suzuki cu câte 15%. Cristian Muntean, fost preşedinte al Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI), a confirmat, pentru „Adevărul“, practica discount-urilor folosită de firmele de asigurări. „Reparaţiile în service-urile partenere ale companiilor de asigurări nu sunt făcute, în aproape 100% din cazuri, cu piese de origine, pentru că asigurătorii condiţionează în contracte acordarea unor reduceri. Este imposibil să mai foloseşti piese originale. Asiguratorul decontează costul reparaţiilor, din care scade discount-ul impus la preţul pieselor de referinţă. Aşa că dacă service-ul vrea să folosească la reparaţii piese mai scumpe, adică cele de origine, trebuie să pună de la el bani, ca să acopere diferenţa de preţ“, a explicat Muntean. Potrivit acestuia, clauzele contractelor cu asigurătorii nu sunt negociabile. „Este ca atunci când mergi la bancă să faci un contract de creditare: îţi convine, bine, nu-ţi convine, nu iei credit. Este, de fapt, un contract de adeziune“, afirmă Cristian Muntean.
Diferenţa dintre viaţă şi moarte
Asociaţia producătorilor şi importatorilor de autovehicule a arătat, recent, că în România sunt comercializate piese auto, autorizate de Registrul Auto Român că ar corespunde tehnic, dar care nu au licenţă de fabricaţie pentru reperele respective. Practiv, piesele sunt produse fraudulos, fără un control al calităţii pe care îl presupune licenţa producătorilor auto. Producătorii auto au atras atenţia că, în cazul unui accident, calitatea anumitor componente ale automobilului fac diferenţa dintre viaţă şi moarte. Preşedintele ASSAI confirmă şi el acest fapt dacă mai era nevoie: „Au fost cazuri în care au murit oameni din cauza unei simple bare de protecţie, dar care era aftermarket. Bara de origine este fabricată astfel încât să se deformeze controlat şi să absoarbă o parte din energia şocului la impact. Bara aftermarket, făcută din plastic mai ieftin, nu are capacităţi de elasticitate şi se poate sparge la impact“.
Arbitrajul RAR
Tocmai pentru a elimina practicile controversate ale firmelor de asigurări, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) vrea să introducă noi reguli pe piaţa asigurărilor. Una dintre modificări se referă la impunerea unui arbitru în relaţia service-uri – asigurători. Astfel, Registrul Auto Român va verifica dacă soluţiile tehnice alese de companiile de asigurări pentru repararea unui maşini în baza poliţei RCA sunt sau nu conforme din punct de vedere tehnic. Până acum, firmele de asigurări aveau libertatea totală asupra acestui aspect. „RAR va verifica dacă a greşit cineva şi cine. Se aplică principiul cine greşeşte plăteşte. Dacă inspectorii de asigurări vor face exces de zel, riscă să rămână fără autorizaţia de practică“, a explicat Cristian Muntean.
Piese aut o OEM vs. aftermarket
Numele de OEM vine de la Original Equipment Manufacturer şi se referă la piesele originale. Acestea se recunosc uşor după ştampila cu logo-ul producătorului, dar şi codul original din catalog.Avantajul pieselor de origine sau OEM este că se potrivesc fără probleme pe maşină, în special piesele de caroserie, şi sunt de o calitate superioară faţă de alte piese. Dezavantajul pieselor OEM este preţul mai ridicat decât al celor aftermarket. Piesele aftermarket sunt cele produse de diverse firme, mai mult sau mai puţin cunoscute, care fabrică pentru mai multe modele şi mărci auto. Pe lângă mărcile consacrate, care au un control strict al calităţii producţiei, precum Bosch, Mann, TRW sau Brembo, există însă şi producători de piese obscuri, precum firme chinezeşti sau turceşti, ale căror piese ridică serioase semne de întrebare în privinţa calităţii.Numele mai mari din lumea producătorilor aftermarket lucrează numai cu licenţă, adică au obţinut dreptul de a face piese similare cu cele originale, respectând anumite specificaţii, în timp ce alţi producători fac aceleaşi piese fără garanţia calităţii pieselor de origine.